Om två veckor är sista dagen för att välja sidoämnen till hösten och jag våndas. Jag hade redan tänkt ut en plan som jag var nöjd med då jag valde kurser för våren men då katalogen kom ut upptäckte jag att kurserna låg annorlunda än på våren och att jag därför inte kunde läsa det jag hade tänkt. Har märkt också att kvällskurserna har blivit MÅNGA fler. Är det för att locka fler som arbetar? Hur som helst har jag väldigt svårt att välja. Ska jag
1. läsa det som jag tror rektorer tycker låter vettigt och praktiskt,
2. läsa det som jag känner att jag har störst luckor inom,
3. läsa det som jag tror är min grej, där jag kan utvecklas otroligt mycket med eleverna och skapa (något nytt?), men som jag redan har lite kunskap om,
4. läsa det som ger mig störst bredd,
5. läsa det som det som det saknas kompetens om i skolan,
6. läsa hårda kurser (antingen skolämneskunskaper eller andra ämneskunskaper) eller mjuka kurser (metoder, förhållningssätt, uttrycksformer, ”skolor” osv.)
7. läsa det som är i ropet på skolorna (de som jag känner till) och i media eller det som inte är i ropet.
Och så är det ju bara jag som kan välja! Så svårt så svårt. Jag drömmer om en skola som satsar på fortbildning så att detta inte är sista chansen att få studera kurser på högskolan. Hoppas.
Läs det du brinner för, oavsett om det tycks vara något som ger dig ökad konkurrenskraft eller inte kommer du att bli en förbaskat bra lärare om du brinner för dina ämnen.
åh, precis vad jag vill höra!
ja – gör inte som mig och välj Engelska bara för att det lät bra med svenska/ma/eng. Jag har jättesvårt att motivera mig själv att plugga någonting som kännts så ”självklart” innan. Jag trodde jag var bra på engelska – tills universitetet gjorde ämnet dött och tråkigt. Men mina elever kommer nog få göra mycket roligt – även om jag snart kreverar över pågående engelskakurs.
När tar du din examen?
tack för tipset. motivationen och intresse är uppenbarligen otroligt viktigt oberoende av ålder.
jag tar examen januari 2012 om allt går som planerat. du?
motivation är kunskapens moder.
ja – klarar jag av engelskan i vår så får jag min lärarexamen i juni 2011 efter ett år med pedagogiska teorier, VFU och examensarbete. wish me luck!