Igår gick sista avsnittet av Jamies drömskola på tv4 (länk). Jamie Oliver avslutar med några ord:
It’s so hard being a teacher!
I denna serie har jag fått se både mycket undervisning och mycket av det omkring. Det har tillsammans illustrerat hur komplext och svårt det är både att vara lärare och elev. För mig är det skönt att se. Som en motvikt mot allt skit som sägs om lärare tillsammans med alla krav och regler och den alltmer omfattande kontrollen av skolorna. En motvikt som säger: det där med undervisning är svårt. Så att jag kan säga det till mig själv varje jag gång jag misslyckas.
På Jamies drömskola har flera lärare blivit chockerade första gången de mött sin klass och sedan funderat på att hoppa av projektet. Ingen har dock gjort det. De har prövat igen. Det tror jag är viktigt. Så tror jag alla lärare gör. Så gör jag i alla fall. Jag misslyckas, funderar över varför, och prövar igen. Jag jämför det ibland med att lära känna en ny människa. Det är få människor som jag klickar med direkt. Så i början är det lite obekvämt. Vi möts inte riktigt, klampar på ömma tår av misstag, förstår inte varandra. Men om vi fortsätter så brukar det kunna bli riktigt bra efter ett tag. Samma tror jag gäller undervisning. Om jag fortsätter och försöker och prövar så kan det bli riktigt bra. Men jag räknar inte med att det är helt bekvämt i början.
Sen sa Jamie det allra finaste:
Teachers could really do with fewer rules and regulations and more freedom to try what works for their classroom.
Yes! Det tror jag också på! Lärare är olika. Elever är olika. Undervisningen bör då se olika ut i olika klassrum, eller hur?
Du tar till lätta argument. Du säger att man pratar skit om lärare. Tvärtom är lärare många gånger att beklaga eftersom en hel del haft dåliga förutsättningar att plugga, gått igenom en laissez-faire-utbildning och släppts ut tämligen oförberedda till skolorna.
Lärarstudenter borde läsa mer psykologi och mindre didaktik på utbildningen.
Lärandet sker ju ständigt i sociala relationer.
Tvärtom skriver du – menar du att lärare är skit eller vad menar du?
Jag har inte skrivit något om lärares förutsättningar för att göra ett bra jobb. Detta inlägg handlar om tankar om undervisning och hur jag som lärare ska hantera att en lektion inte alltid går som jag hade tänkt. Det handlar alltså inte om lärarutbildningar. Du får gärna förtydliga hur din kommentar har något med inlägget att göra.
Tvärtom mot skit är inte skit. OK?
Ska du nu också börja med att tala om för kommentatorer att de inte håller sig till ämnet!? Behåll din öppna och fräscha inställning.
På min blogg vill jag ha kommentarer som rör det aktuella inlägget. Och om jag inte ser någon koppling frågar jag efter en förklaring. OK?
Trist. Du har redan blivit inskolad i lärarnas förnekelsekultur.
Jag förstår inte alls vad du menar. Förklara gärna.
Om man är det minsta kritisk i något avseende används vissa strategier från lärarhåll (gäller även vanliga människor…). En sådan är att säga att det man skriver faller utanför ramen. Det jag ville göra var att vidga din mycket allmänna diskussion, som inleddes med att du påstod att det pratas skit om lärare. Hur detta kan anses handla om undervisning förstår jag inte. Du börjar alltså själv med att (visserligen i förbigående) ta upp något ovidkommande för ditt övriga inlägg. Det frestade mig att hänga på och inte kritisera förutsättningarna för lärare utan att påpeka att kritik som kan förefalla vara riktad mot lärare mycket väl kan avse de omständigheter som lärare verkar under. OK?
Tack för att du förklarar vad du menar.
Jag känner att vi snart måste ses och prata, du har så mycket bra tankar som jag inte hunnit reflektera över ute i arbetslivet. Kom till göteborg snart!